Helsingin Kela näyttää huonoa mallia

Share |

Maanantai 15.10.2012 klo 6:00 - Harri Lindell


Kela on suuri yhtiö, jossa on töissä noin 6 000 henkilöä. Toimistoja yhtiöllä on 218, sivuvastaanottoja kolme ja yhteispalvelupisteitä 123. Uskon, että kuntien määrän laskiessa myös Kelan palvelupisteitä karsitaan. Yhtiössä painotetaan puhelin- ja nettipalvelua. Kaikilla mummoilla ja papoilla ei ole nettiä tai taitoa käyttää sitä.

Kelan täti siirtyy nyt itse asiakkaaksi

Uskon, että Kelan henkilöstöstä merkittävä määrä joutuu työttömäksi ja siirtyy asiakkaan rooliin. He jos kukaan osaavat täyttää monimutkaiset hakemukset netissä ilman virheitä. Näitä hakemuksia onneksi yksinkertaistetaan parhaillaan Kelan toimesta, joten jatkossa ehkä lakimiehille tarkoitettu kapulakieli avautuu helpommin myös asiakkaille. Urakka on iso, sillä eri etuuksia haettaessa on käytössä 250 erilaista lomaketta, liitteet mukaan lukien noin 600 paperia.

Kelan tapporaha ei pelasta valtion alijäämää palvelujen kärsiessä ja asiakkaiden maksaessa niistä yhä enemmän. Jäljelle jäävistä palveluista laskun maksaa asiakas.

Avainsanat: Kela, alijäämä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini