Helsingin öljyntorjuntakalusto on riittämätöntä

Lauantai 1.4.2017 klo 12:00 - Harri Lindell

Itämeren lisääntynyt öljytankkeriliikenne on Suomen rannikolle todellinen nykypäivän uhkatekijä. Helsingin edustalla olevista Isosaaresta ja Kuivasaaresta on lyhimmillään vain noin 18 kilometriä matkaa kansainvälisille vesille, joilla öljytankkerit seilaavat. Suuren öljyonnettomuuden sattuessa ja epäsopivissa tuuliolosuhteissa rannikkomme saastuu kokonaan öljystä noin kuudessa tunnissa.

Pohjoistuuli alueella ei ole tavallista, jolloin öljy kulkeutuisi Viron rannikolle. Tilastollinen tosiasia on, että yleensä alueella tuulee Suomen rannikkoa kohti. Öljyntorjunta-alukset Halli ja Hylje ovat kirjaimellisesti pisara meressä muutaman kilometrin mittaisine öljyntorjuntapuomeineen. 

Öljyonnettomuuden sattuessa Suomenlahdella on öljyntorjuntamahdollisuus nykyisillä öljyntorjuntalaitteilla olematon. Osa itämerellä liikennöivien alusten omistajamaista ei ole useista kansainvälisistä yrityksistä huolimatta liittynyt kansainväliseen sopimukseen, joka velvoittaa maita varustamaan öljynkuljetuslaivat kaksoispohjilla. Pohjakosketuksen saatuaan laivan uloin pohja vaurioituu, mutta sisempi pohja estää laivaa päästämästä lastina olevaa öljyä mereen. Tosiasiat pitää tunnustaa poliittisessa päätöksenteossa ja toimia ennaltaehkäisevästi Suomen ja suomalaisten parhaaksi mahdollisimman nopeasti.

 

Harri Lindell

Kaupunginvaltuutettu Helsinki

Terve Helsinki –listan 

Pormestari-/kunnallisvaaliehdokas

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: öljyntorjunta, öljyonnettomuus, Terve Helsinki, Suomenlahti, Halli, Hylje, öljynkuljetuslaiva, Kuivasaari, Isosaari, pormestariehdokas, kunnallisvaaliehdokas

Turvesuot kaipaavat uutta teknologiaa

Lauantai 27.10.2012 klo 6:00 - Harri Lindell

Ydinvoimalla tuotetaan tällä hetkellä 50 prosenttia sähköstämme. Ydinvoimaloiden ratkaisematon ongelma on jätteiden loppusijoitus. Suot taas on jaettu viiteen eri tyyppiin: suotyypit 0-2 soveltuvat turvetuotantoon, tyypit 3-5 ovat suojeltavia soita.

Uusi teknologia avaisi uusia käyttömahdollisuuksia turpeen tuotannossa. Ongelmaksi muodostuu se, että tarvittavaa teknologiaa ei ole vielä keksitty. Monet yritykset ovat kiinnostuneita energia-alasta vaikka se ei niiden omaa alaa olekaan. Kestävän energian tuotanto eli ns. vihreä energia on nyt huudossa.

Sähköautojen armeija tuottaisi energiaa sähköverkkoon

Kaukaa haetulta tuntuu ajatus sadastatuhannesta sähköautosta Suomessa, joita voitaisiin hyödyntää myös energiavarastoina.  Ajatuksena on purkaa energiaa verkkoon, kun kulutus on huipussaan. Kivihiiltä ja öljyä vähemmän, aurinko- ja tuulienergiaa enemmän. Auringon paistaessa tuotettaisiin pienenergiatuotannolla sähköä verkkoon ja kun ei paista verkosta otettaisiin sähköä omiin tarpeisiin.

Hintaneuvottelut aurinkopaneeleilla tuotetusta sähköstä energiayhtiöiden kanssa pitäisi saada nopeasti päätökseen. Tärkeää on, että tuottaminen pienyksiköillä olisi kannattavaa.

Nykyisellä energiapaletilla Suomen vaihtotase ei kestä jatkuvaa öljyn hinnan nousua. Vuonna 2011 vaihtotaseemme olisi ollut hyvin tasapainossa, jos viidennes tuontienergiasta olisi korvattu kotimaisen energian tuotannolla. Kauppataseen heikkeneminen vuosina 2001-2011 johtui yli kolmanneksen tuontienergiasta. Tuontienergian vähentäminen tukisi valtiomme vaihtotaseen tasapainottamista.

 

Harri Lindell

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: turve, suo, ydinvoima, energia, sähkö, ongelmajäte, vihreä, sähköauto, aurinkopaneeli, kauppatase, öljy, tuontienergia, perussuomalainen, perussuomalaiset, kunnallisvaalit