Helsingin öljyntorjuntakalusto on riittämätöntä

Lauantai 1.4.2017 klo 12:00 - Harri Lindell

Itämeren lisääntynyt öljytankkeriliikenne on Suomen rannikolle todellinen nykypäivän uhkatekijä. Helsingin edustalla olevista Isosaaresta ja Kuivasaaresta on lyhimmillään vain noin 18 kilometriä matkaa kansainvälisille vesille, joilla öljytankkerit seilaavat. Suuren öljyonnettomuuden sattuessa ja epäsopivissa tuuliolosuhteissa rannikkomme saastuu kokonaan öljystä noin kuudessa tunnissa.

Pohjoistuuli alueella ei ole tavallista, jolloin öljy kulkeutuisi Viron rannikolle. Tilastollinen tosiasia on, että yleensä alueella tuulee Suomen rannikkoa kohti. Öljyntorjunta-alukset Halli ja Hylje ovat kirjaimellisesti pisara meressä muutaman kilometrin mittaisine öljyntorjuntapuomeineen. 

Öljyonnettomuuden sattuessa Suomenlahdella on öljyntorjuntamahdollisuus nykyisillä öljyntorjuntalaitteilla olematon. Osa itämerellä liikennöivien alusten omistajamaista ei ole useista kansainvälisistä yrityksistä huolimatta liittynyt kansainväliseen sopimukseen, joka velvoittaa maita varustamaan öljynkuljetuslaivat kaksoispohjilla. Pohjakosketuksen saatuaan laivan uloin pohja vaurioituu, mutta sisempi pohja estää laivaa päästämästä lastina olevaa öljyä mereen. Tosiasiat pitää tunnustaa poliittisessa päätöksenteossa ja toimia ennaltaehkäisevästi Suomen ja suomalaisten parhaaksi mahdollisimman nopeasti.

 

Harri Lindell

Kaupunginvaltuutettu Helsinki

Terve Helsinki –listan 

Pormestari-/kunnallisvaaliehdokas

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: öljyntorjunta, öljyonnettomuus, Terve Helsinki, Suomenlahti, Halli, Hylje, öljynkuljetuslaiva, Kuivasaari, Isosaari, pormestariehdokas, kunnallisvaaliehdokas