Kysymys Östersundomin tulevaisuudesta

Lauantai 18.3.2017 klo 6:00 - Harri Lindell

Kyselytunnin kysymys

Kannattaako Östersundomin alueelle rakentaa kokonaista uutta kaupunkia? Alue on kaukana keskustasta. Metro on suunnattoman kallis.

Varoja ei pidä tuhlata vahingolliseen, keskittävään metropolitiikkaan, jolla Helsingin seudulle pyritään haalimaan satojatuhansia uusia asukkaita Suomen maakunnista ja ulkomailta.

Helsingin asuntorakentamista on suunnattava ohjelmamme mukaisesti ensisijaisesti kantakaupungin täydennysrakentamiseen mm. muuttamalla liike- ja ullakkotiloja asumiskäyttöön. Asuntoja on rakennettava etupäässä hyvien joukkoliikenneyhteyksien piirissä oleviin kaupunginosiin. Tätä Östersundom ei todellakaan ole.

Mitä kaupunki aikoo tehdä vahingollisen ja erittäin kalliiksi kaavaillun asuntotuotannon pysäyttämiseksi Östersundomin osalta sekä joukkoliikenteen rakentamisen suhteen alueelle?

 

Terve Helsinki -ryhmän puheenjohtaja,

kaupunginvaltuutettu Harri Lindell

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Östersundom, kaupunkirakentaminen, joukkoliikenne, terve helsinki, Harri Lindell, kunnallisvaaliehdokas

Pormestarin valinta puhuttaa

Maanantai 13.3.2017 klo 6:00 - Harri Lindell

Kunnallisvaaleista on tulossa mielenkiintoiset ja historialliset vaalit, joita seurataan myös muualla Euroopassa suurella mielenkiinnolla. Vaaleihin on aikaa enää noin yksi kokonainen kuukausi, joten kampanjoinnista tulee lyhyt ja repivä. Pormestarin valinta ja joukkoliikenneratkaisut tulevat nousemaan keskusteluissa vahvasti esille.

Maahanmuuttokysymyksiä muut ehdokkaat pyrkivät välttelemään, mutta sekin kysymys tulee nousemaan esille. Media ei malta olla kysymättä eivätkä ehdokkaat vastaamatta.  Malmin lentokenttäalueen rakentaminen seuraa vanavedessä, halusipa Helsingin nykyinen valtaeliitti sitä tai ei.

Nämä vaalit tulevat olemaan suuri voitto pahan inflaation kärsineelle suomalaiselle sananvapaudelle. Meillä on aiheita, joista ei saa keskustella niiden omilla nimillä, jos ollenkaan, leimautumatta rasistiksi tai kansanryhmiä kiihottavaksi ei-toivotuksi henkilöksi. On demokratian halveksuntaa, että pormestarinvaalien demokratiasta ei saa keskustella, vaan se lakaistaan maton alle, eikä media nosta asiaa keskusteluun ollenkaan. Olisi perusteltua, että eniten ääniä saanut pormestariehdokkaasta tulee Helsingin kaupungin pormestari.

Demokratia tarkoittaa sitä, että asioista voidaan keskustella ja sen ehdokkaan mielipide voittaa, joka saa eniten kannatusta äänestäjien parissa. Tämä on kansanvallan kunnioittamista ja todellista demokratiaa. Odotettavissa on mielenkiintoiset kunnallisvaalit, joissa keskustellaan asioista ja kansa ratkaisee, kenen mielipide on oikea.

Harri Lindell

Kaupunginvaltuutettu Helsinki

”Terve Helsinki” –listan

Pormestari/kunnallisvaaliehdokas

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: pormestari, kuntavaalit, Helsinki, joukkoliikenne, maahanmuutto, Harri Lindell

Sähköbussit Helsingin katuliikenteessä

Perjantai 20.11.2015 - Harri Lindell

Haastattelin HSL:n osastonjohtaja Reijo Mäkistä. Keskustelimme aiheesta sähköbussit Helsingin katuliikenteessä.

Klikkaa kuvaa ja katso ohjelma, joka on esitetty AlfaTV:n kanavalla.

ReijoMakinen.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sähköbussit, HSL, Reijo Mäkinen, julkinen liikenne, AlfaTV, Harri Lindell

Helsinkiä ei saa laittaa metropolialueen maksumieheksi

Torstai 18.10.2012 klo 18:00 - Harri Lindell

Helsinkiin on muuttamassa seuraavien 20 vuoden aikana arviolta jopa 300 000 ihmistä lisää. Tämä luo paineita asuntojen rakentamiselle ja julkiselle palvelutuotannolle. Ratkaisuja tarvitaan pikaisesti, viivyttelyyn ei ole nyt aikaa.

Pääkaupunkiseudun metropoliuudistukseen on haettu näkemystä Toronton metropoliuudistuksesta, kuinkas muutenkaan. Kaksiportainen hallintomalli, jossa naapurikunnat eli ns. metropolialueen kunnat osallistuisivat päätöksentekoon, on mielestäni helposti Helsingin edun vastainen. Pääkaupunkina Helsinki joutuu tässä mallissa helposti suurimpana ja varakkaimpana kaupunkina maksumiehen asemaan. 

Ympäristökunnat hyötyisivät Helsingistä

Vaikka mitkään vaihtoehdot eivät ole ongelmattomia, mielestäni kaksiportaisen hallintomallin sijaan paras vaihtoehto Helsingin kannalta olisi säilyttää perinteinen malli, jossa kaikki kunnat tekevät päätöksiä itsenäisesti. Yhteistyötä toki voidaan tehdä monella alueella, mutta päätöksenteon luovuttamista ylikunnalliselle organisaatiolle en kannata. Metropolialueiden haasteista merkittävimpiä on se, miten hyvin hallintojärjestelmä kattaa koko toiminnallisen alueen.

Kaksiportaisessa mallissa ylempi hallinnontaso huolehtisi yksittäisiä kuntia laajemman vaikutusalueen tehtävistä ja kunnat puolestaan keskittyisivät oman alueensa palvelujen järjestämiseen. Erityisesti koko seutua koskevat liikenneratkaisut, maankäytön suunnittelu ja myös terveydenhuolto voisivat kuulua ylemmän hallinnontason tehtäviin. Ympäristökunnat tietenkin haluavat tähän kaksiportaiseen malliin, mutta Helsingin etu keskuskuntana se ei valitettavasti tulisi olemaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: helsinki, metropoli, rakentaminen, pääkaupunkiseutu, hallinto, ympäristökunnat, liikenneratkaisut, keskuskunta, poliittinen, politiikka, perussuomalainen, perussuomalaiset, kunnallisvaalit

Uudet koululaiset aloittivat

Torstai 13.9.2012 - Harri Lindell

Syksy on koulujen aloittamisen aikaa. Monet pienet koululaiset tuntevat ensimmäiset koulupäivänsä ahdistavina, tuo tunne jää muistiin loppuiäksi ja näitä päiviä muistellaan vanhanakin.

On tärkeää että pystymme turvaamaan lastemme koulumatkat ja koulupäivät mahdollisimman hyvin. Moni oppilas saa koulukyydityksen ja on turvatussa asemassa, mutta toiset joutuvat turvautumaan äidin tai isän tarjoamaan kuljetukseen. Kaikilla vanhemmilla ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta kyyditä omaa lastaan kouluun saati hakea häntä koulun päätyttyä kotiin.

Lähtökohtaisesti oppilaan tulee saada perusopetuksen mukaista opetusta kaikkina koulupäivinä. Kunnat tekevät ratkaisunsa siitä, miten he toteuttavat tätä lainkohtaa, johon on kirjattu myös koulukuljetuksista omat pykälät. Koulukuljetukseen lapsi on oikeutettu jos koulumatka kotoa kouluun on vaarallinen - miten tuota pykälää sitten tulkitaan onkin jo toinen kysymys.

Toisen päättäjän mielestä vaarallinen matka saattaa toisen päättäjän mielestä olla jo melko turvallinen. Toivon että kaikilla koululaisilla olisi turvallinen koulumatka, hyvä opetus ja oppimisrauha koulussa.

Jokainen autoilija on osaltaan vastuussa koulumatkan turvallisuudesta. Pienten koulunsa aloittaneiden lastemme kanssa samoja teitä käyttävän autoilijan on oltava liikenteessä erityisen tarkkaavainen.

Harri Lindell

Pohjois-Haaga

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: koululaiset, turvallisuus, liikenne